It's gonna be a bumpy ride

8 februari 2014 - Paramaribo, Suriname

Zondag

Aangekomen aan het project werden de namen afgeroepen wie in welke bus moest zitten. Alle Belgen zaten in 1 bus. Iedereen zocht een comfortabel plekje en dat was het ook! Totdat de 1000 dozen er nog bij moesten... Resultaat: beeld je in een blik sardientjes, maar dan met levende personen! Zo voelden we ons voor 5 uur lang...

I wanna boom bang bang with your body-o

We're gonna rough it up before we take it slow
Girl let me rock you rock you like a rodeo

(It's gonna be a bumpy ride)

Of dat niet erg genoeg was, beet een nog steeds onbekend dier in de arm van Bente. Deze zwelde helemaal op en werd kokend heet, we misten alleen onze eieren nog om ze te bakken !

Na onze busrit stond onze eerste opdracht te wachten: Kennismaken met de studenten van Nickerie, waarmee deze 3 dagen zouden moeten mee samenwerken, onze stand inrichten en ETEN !!

Ondertussen werden we ook aangevallen door rode mieren en muggen. Onze spray zat nog in onze bagage, dus moesten we de pijnlijke beten ondergaan! Moe en leeggestoken, volgeprikt en afgeknabbeld namen we onze koffers en werden in ons sardienenblik naar ons huisje gebracht.

Nacht 1: Verschrikkelijk! Muizen, ratten, vleermuizen,... voorzagen ons van een nachtelijk orkest tussen de muren en het plafond! Dit was niet het irritantste, want onze medebewoners vonden het nodig om om 4u al zingend te douchen. Helaas waren we onze blokfluit vergeten om de juiste toon aan te geven, want deze had ze niet echt onder de knie...

Maandag

8.30u: De eerste lading kinderen stromen op ons af. Het festival kon beginnen! Om het halfuur kreeg elke stand een nieuwe groep kleuters. Tussen deze groepen waren grote verschillen op verschillende vlakken. De ene klas was mondiger dan de andere klas, dit zorgde ervoor dat we onze activiteiten aanpasten op de moment zelf. Flexibiliteit was hier een must have. Niet enkel flexibiliteit was nodig maar ook onze camera-skills mochten niet ontbreken. Bente werd geïnterviewd over haar stand en het kinderboekenfestival. De eerste BBS'r (bekende Belgische stagiaire) was een feit.

We sloten de eerste drukke voormiddag met een heerlijke rijstmaaltijd. De namiddag gaven we dansworkshop aan een klas van een lagere school. Samen met hen hielden we een flashmob voor de officiële opening van het Kinderboekenfestival, die plaatsvond rond 17u.

Nickerie, Nickerie, Nickerie

Rijstparadijs aan de stroom

Nickerie, Nickerie, Nickerie

.... ( deuntje: Marina van Rocco Granada)

Van 17u tot 20u hielden we onze stand nog open voor grootouders, ouders, kinderen, leerkrachten,... Deze verliep rustiger dan de voormiddag.

's Avonds genoten we nogmaals van een heerlijke rijstmaaltijd.

Dinsdag

8u30: De voormiddag verliep deze keer iets drukker dan gisteren. Er hing een aangename sfeer op het KBF. De medewerkers en bezoekers waren allemaal enthousiast en opgewekt. Dit werkte aanstekelijk! We genoten van ons werk.

Helaas moesten we de voormiddag afsluiten in mineur....

Ons Anneleen werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis... Bijna verlamd van de zeer, die ze opliep door al de mierenbeten.

Gelukkig kon de dokter haar helpen en gaf een zalfje en pillen. Zo werd ze weer helemaal de oude! GELUKKIG MAAR!

Als feestmenu om deze blijde gebeurtenis te vieren kregen we rijst. MMMHH heerlijk!

De namiddag wilden we graag doorbrengen op het strand van Nickerie. We belden een taxi en vroegen deze ons naar het strand te brengen, hij keek ons vreemd aan en begon te rijden. Even later kwamen we aan bij het "strand", we moesten de heuvel over en zouden er zijn... Na deze beklimming hoopten we een mooi strand te zien, helaas was dit anders...

Strandzand werd rotsblokken of drijfzand... We lieten onze bikini's maar in de rugzak zitten.

Gelukkig werden we in de namiddag verwend en voorzien van de nodige typische Surinaamse/Hindoestaanse gerechten. Deze werden gemaakt door de studenten uit Nickerie. Hier smulden we onze buiken mee vol zodat we die avond de rijstmaaltijd konden overslaan.

Woensdag

De laatste dag van het festival, en dus ook de drukste dag. Surinamers stellen alles graag uit tot het laatste moment. De dag verliep zoals de vorige dagen, vlot en aangenaam. Vandaag werd er een nieuwe ster geboren, BBS'r twee: Isabelle Willocx. Gelukkig lagen haar haren goed en kon ze de camera entertainen. Het middagmaaltijd verliep ook het zelfde, origineel als de Surinamers zijn dienden ze een rijstmaaltijd op. Deze kwam al onze oren uit. Gelukkig was er ook de mogelijkheid om broodjes met pindakaas te eten.

De vrije uurtjes in de namiddag werden opgevuld door een sight-seeing tour georganiseerd door ons project. Vol goede moed kropen we terug in ons blik. De sardienentocht wou vertrekken maar bleef steken in de modder. Gelukkig kon de school vissen mee bewegen en met de nodige aanmoediging geraakten we op de weg. We zagen verschillende zaken in Nickerie: zeedijk, markt, illegale oversteek naar Frans Guyana, vliegveld,...

De laatste avond van het festival verliep gezellig, als kers op de taart kwam er een nominatie voor beste stand uit de bus gevallen voor de stand van Bente. Meneertje Smikkel had zijn job goed gedaan. We namen afscheid van onze collega's uit Nickerie, Anneleen en Isabelle ontvingen verschillende leuke gadgets uit Suriname, Bente kreeg bananen.

Donderdag

De terugrit...

Deze keer duurde de rit iets langer dan 5 uur, dit kwam vermoedelijk doordat we elk kraampje aan de weg moesten bezichtigen. De Surinaamse dames uit de bus kochten allerlei zaken: honing, vissen, olie, bananen,...

Gelukkig konden de ramen van de bus open voor al deze heerlijke geuren te camoufleren.

Tijdens onze rit zijn we ook twee schattige aapjes tegengekomen. Deze werden vervoerd door een man op de brommer. Heel grappig om te zien!

Na enkele uren waren we aangekomen in Paramaribo. We genoten van een rustige namiddag en verwenden ons zelf eerst met een zelfgemaakte fruitslag ( die bananen van Bente kwamen goed van pas!) en daarna met een heerlijke maaltijd in de Zus&Zo. Geen rijst deze keer, ook werden we vergezeld door de studenten van secundair en lager onderwijs. Het werd een gezellige avond!!

Vrijdag

We namen de tijd om te bekomen van ons Nickerie avontuur.

Om 18u gingen we terug naar onze vaste date, McDonalds.

Het was weer een geslaagde avond, de kinderen genoten ervan en wij zagen dat het goed was!

1. Mama anneleen:
    9 februari 2014
    Hoi meisjes,
    Spannende verhalen allemaal, precies of jullie zitten op een andere planeet !
    Maar wat hebben jullie vooral geleerd ? Hou steeds jullie muggenmelk bij de hand !
    Groetjes en tot binnenkort !
  2. Anneleen:
    13 februari 2014
    Ik denk dat we vooral de verschillen hebben ondervonden van het niveau van de kleuters. Op welke manier ze hier kijken naar kleuters, want deze ook zeer verschillend. Wij vinden dat kleuters meer kunnen dan dat ze hier mogen doen. We hebben ook veel geleerd van onze collega's uit Nickerie. Ik dan vooral qua woordenschat, zoals nooit poep zeggen omdat het hier kaka betekent :p. En de muggenmelk is steeds bij de hand ! xx