10 maart 2014 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag

Ziekenhuisbezoek

We begonnen onze dag met een bezoekje aan het Academisch Ziekenhuis in Paramaribo. Niet omdat er ons iets ergs was overkomen, maar omdat we op eigen initiatief via een vriend hier wilden gaan voorlezen op de kinderafdeling. Na dit bezoek zetten we onze voorleesactiviteit verder bij de kindercrèche van het ziekenhuis. Deze crèche is bedoeld voor de kinderen van het ziekenhuispersoneel.

McDonald's

Nadat al de kinderen hun spookje hadden gemaakt, zijn we terug naar de Stichting gegaan waar een lange to do-list ons te wachten stond. Na deze te hebben afgerond, gingen we richting het KKF-terrein voor de inrichting van onze stands. Niet veel later trokken we door naar de McDonald's om ook daar voor te lezen en te knutselen.

Zaterdag

We haalden onze sportieve kant naar boven en namen de fiets om een immense brug te trotseren. Deze leidde ons naar de Peperpot-plantage. Dit is een stukje geschiedenis van Suriname: Suriname staat bekend om zijn plantages en de vroegere slavenhandel. Vandaag de dag kan je deze plantages bezoeken, te voet of met de fiets. Eerst maakte je een fietstocht door een beschermd natuurgebied, waar je dieren kon spotten zoals slangen, poema's, apen, miereneters,... Helaas spotten Peperpotwe niet veel meer dan salamanders, hagedissen, muggen, mieren en een weggeritselende slang... Misschien had dit te maken met het rammelende en verroestende geluid van onze fietsen. Na deze tocht zijn we nog langs de oude industriefabriek en plantages gefietst.

Na deze sportieve tour, gingen we de culurele tour op: Braziliaanse carnaval. Doordat we in een Braziliaanse wijk verblijven, kregen we een persoonlijke uitnodiging om mee te lopen in de carnavalsstoet. Met een kleine groep van ons huisje gingen we in op dit voorstel.

Braziliaanse Carnaval

Eens aangekomen leek het glitter, glamour en pluimengehalte niet zo hoog te liggen dan we dachten. De stoet bestond uit een grote praalwagen met meerdere DJ-sets. We bereidden ons voor met een hapje en een drankje en kregen daarbovenop een promo-shirt, die we moesten dragen.

Niet veel later vertrok de stoet in een bepaalde vaste volgorde. Eerst kwamen de Braziliaanse CarnavalBraziliaanse danseressen, dan de praalwagen en vervolgens de stoet van Brazilianen en aanhangsels, waaronder wij. De stoet leidden ons naar het feestterrein, waar de Brazilianen tot in de vroege uurtjes verder vierden. Wij hielden het vroeger voor bekeken, er stond ons namelijk een drukke week te wachten.

Zondag

Zoals wekelijkse gewoonte begonnen we de dag met een was en een plas. Deze week verliep de zondag niet zoals de voorbije lazy sundays. We werden verwacht op het KKF-terrein, waar het Kinderboekenfestival zich bevond, om onze stands verder in te richten. Zo gezegd, zo gedaan. Na enkele uren snakten we naar een koude douche, maar dat werd helaas een droge douche. We zaten namelijk zonder water en elektriciteit.

Pizzahut

We werden genoodzaakt de Pizzahut op te zoeken, want koken was onmogelijk. Samen met enkele huisgenoten namen we de fiets en gingen onze knorrende buiken achterna.

Maandag - Zaterdag

Kinderboekenfestival Paramaribo

Maandag 5.30u gingen onze wekkers af. Tijd voor de eerste ochtend van het Kinderboekenfestival in Paramaribo. Vanaf 8.15u - 8.30u stroomden de bussen toe en stonden er overal rijen met enthousiaste kinderen. Elke voormiddag krijgen we bezoek van scholen. Deze schuiven door naar een volgende stand na een halfuur.

Kinderboekenfestival Paramaribo

Dit gedurende een 4-tal uur, zonder pauze. Druk, maar zeker ook leuk en een bron van ervaring. Zoveel verschillende klassen, zoveel verschillende onderwijsstijlen, zoveel verschillende kinderen,... Door elke voormiddag nieuwe scholen te krijgen, heb je op een week tijd een ruime kijk ontwikkeld op de verschillende onderwijsstijlen en manieren binnen Suriname en dan voornamelijk binnen Paramaribo.

13.30u: Eerste pauze van de dag. Maar eerst nog een

Kinderboekenfestival Paramaribo

halfuur naar huis fietsen om daarna 2 uur te kunnen uitrusten. Daarna terug de fiets op voor het tweede deel van de dag.

Van 17u tot 20u was het Kinderboekenfestival voor vrije bezoekers opgesteld. Helaas lag de kleuterafdeling een beetje afgelegen waardoor vele bezoekers de weg ernaar niet meteen vonden.

Dit herhaalde zich elke dag van de week, van maandag tot vrijdag.

Zaterdag was een volledige dag, hiermee bedoelen we geen sluit van 9.00u tot 19.00u . We kregen zowel bezoek van crèches, scholen als vrije bezoekers. Die avond braken we samen alles af en gingen nadien samen iets eten om deze vermoeiende week af te sluiten.

Zondag

Overbridge

Vorige zondag zat een lazy sunday er niet in, hierdoor genoten we dubbel en dik van een dagje Overbridge met de hele bende. Overbridge is een kunstmatig, aangelegd strand aan de Surinaamse rivier. Je kan het vergelijken met White Beach. Samen met 2 jongen van ons project huurden we een auto en gingen zelf op weg. De rest van de groep ging met verschillende taxi-busjes.

Het was een welverdiende en deugddoende dag. We zijn helemaal opgeladen voor een nieuwe week, waar weer veel te gebeuren staat. We kregen eerder deze week de vraag om mee de handen uit de mouwen te steken op de Global Money Week. Dit project heeft niets met onze doelgroep te maken, maar zal ons ongetwijfeld leerrijke ervaringen aanbieden.

Houd onze blog in het oog, want later deze week zal ons zelfgemonteerd filmpje van het Kinderboekenfestival te bekijken zijn!