Onze toeristische kantjes!

27 januari 2014 - Paramaribo, Suriname

Donderdag

Vandaag nieuwe dag, nieuwe school, nieuwe kindjes...

Onze dag begon bij de Nieuw Christelijke school. We werden hartelijk ontvangen door de directie en deze begeleidden ons naar onze klasjes. Het was duidelijk dat het een andere school was , want de aanpak, inrichting en sfeer was geheel anders. De kleuters zaten wel nog steeds op bankjes, maar de klas was al gezelliger Nieuw Christelijke schoolingericht. Er waren hoekjes voorzien, mooie tekeningen fleurden de klas op,... Doordat we onze activiteiten hadden aangepast, verliep het vandaag veel vlotter. Het plezier van de kinderen creëerden een glimlach op ons gezicht, waardoor onze dag niet meer stuk kon!  Het was gewoonweg GEWELDIG ;-)!

Vrijdag

Uitslapen kwam vandaag niet aan de orde. We moesten op bezoek bij de vreemdelingendienst. Hier rekenden we een hele dag voor. De verhalen deden de ronde dat de procedure op zijn Surinaams behandeld werd:

"Relax, take it easy
For there is nothing that we can do.
Relax, take it easy..."

We kwamen als eerste aan in het kantoor en waren snel aan de beurt. We moesten maar een halfuur wachten, maar het duurde wel een eeuwigheid. De stress sloeg toe, het angstzweet brak uit, we hoorden elkaars harten bonzen, onze harten klopten in de keel,... We zagen onze papieren van het ene bureau naar het andere bureau schuiven. Verschillende personen werden er bij gehaald. Mensen, die later binnenkwamen,konden eerder doorgaan. Was er iets niet in orde?

Toen onze namen werden afgeroepen aan een loket, verwachtten we het ergste... We kregen onze paspoorten terug en keken de man vragend aan. Na 3 keer de vraag te hebben gesteld of alles in orde was, konden we met een gerust hart vertrekken.

Voor de rest van de dag hadden we geen plannen voorzien, dus zetten we onze toeristische bril op en gingen naar de Waterkant. Dit was duidelijk het toeristische gedeelte van Paramaribo. We bezochten het toeristencentrum en plunderden de folders over uitstappen. Na het rondwandelen in de stad en de toerist te hebben uitgehangen, vertrokken we terug naar huis om ons klaar te maken voor de voorleesnamiddag in de McDonald's.

De kinderen in de McDonald's stonden al op ons te wachten. Na het voorlezen van het verhaal over het monstertje, mochten de kinderen hun eigen monster knutselen. Bij de foto's kan je de schattigaards bekijken! Hier al een voorproefje ;-)! McDonald's

Zaterdag

Na voldoende nachtrust, vertrokken we ten Shopstrijde. We gingen naar het Maretraite Mall, vergelijkbaar met een klein koopcentrum, enkel had dit een groter doolhofgehalte. Iedereen maakte een buit en tevreden vertrokken we terug naar huis.

Bami kip! Mmmmm....

Verder hebben we een planning opgemaakt voor onze weekend-trips. Wanneer we wat doen, zal hier te lezen zijn. Wij kijken er in ieder geval al naar uit!

's Avonds zijn we nog iets gaan eten aan de Waterkant. Bami à volonté! Njam njam njam...

Zondag

Zondag= kuisdag. We zetten onze goede voornemens verder en gingen ten strijde

Zondagsmarktmet een dweil en emmer in de hand. Wanneer de was en de plas gebeurd was, gingen we naar de Zondagsmarkt. Wandelen over de markt heeft hier een andere betekenis. De markt veranderde in een grote drive-in. De auto's rijden langs de kraampjes en stopten als hun iets aanstond. De verkoper bracht dit dan tot aan de wagen.

Na het hardlopen (= Vlaamse vertaling joggen)

Onze Nederlandse huisgenoten nodigden ons uit om een stukje te gaan hardlopen in deze hitte. Gelukkig hebben ze in Nederland een andere vertaling voor het woord 'hardlopen': joggen. Wat een opluchting!

Na een halfuurtje lopen, kwamen we tevreden terug! Moe, maar voldaan, sluiten we ons weekend af om er morgen weer fris te staan!

1. Paps en moesje Bente:
    27 januari 2014
    Hey ginds

We geloven graag dat er een lach op jullie gezicht kwam in het klasje, alleen is die niet te zien op de foto.... :-) Leuke verhaaltjes, de visum is dus ook in orde geraakt, stressen, he als je moet wachten.

De kinderen zien er in ieder geval gelukkig uit met jullie activiteiten, en daarvoor doen jullie het, he! Reuzetof!

Hou jullie taai ginder en verslaagt jullie medestudenten maar met het hardlopen, laat ze maar zien dat jullie geen watjes zijn.

Wij kijken al uit naar jullie volgende aventuren.

Doeoeiijj

Paps en Moesje Bente
  2. Krisje:
    27 januari 2014
    wat een schattige kids zeg. En jullie gaan gewoon tussen de hamburgers en mc flurries wat voorlezen. Leuk!
    Zo grappig al die dingen die er anders lopen daar hier. Drive in markt,... hoe meer foto's ik zie van jullie nieuwe thuis hoe meer ik zin heb om ook naar daar te vliegen, ooit. Het staat allesinds op mijn reislijstje :)

Nog veel succes daar, geniet van die kids en hun spontane lach en hou ons op de hoogte.

Dikke zoen voor jullie alle drie,
    Kiwi oudste zus Bente!
  3. Lisa van garsse:
    1 februari 2014
    lieve Anneleen,
    ik mis je op de chiro het is niet hetzelfde zonder jou.
    hopelijk heb je daar veel plezier en schijnt de zon ,
    want die is bij ons niet te bespeuren:(:(:(
    de groeten aan je vriendinnen en hopelijk zie ik je snel weer!!!!

je kwikie lisa
    p.s.:breng de zon mee
    p.s.:luf u (dat is de vriendschappelijke)
  4. Machteld:
    2 februari 2014
    Hallo Bente, ik heb je blog doorgekregen van juf Chantal. ik wens je heel veel plezier daar in Suriname. Ik ga je zeker volgen op je blog dan kan ik me weer even daar voelen. ik ben er zeker van dat je nog heel wat avonturen gaat beleven Het is een fantastisch land dus probeer zoveel mogelijk te genieten en uitstapjes te maken.
    Groetjes juf machteld