Santigron en Galibi

1 april 2014 - Paramaribo, Suriname

Donderdag en Vrijdag

We werkten verder aan de voorbereidingen voor het Kinderboekenfestival. Onze week sloten we af met zoals steeds een bezoek aan de McDonald's.

Zaterdag en Zondag

Vandaag vertrokken we met de bus richting Santigron, een marrondorp. De eerste tussenstop in Lelydorp. Hier bezochten we de plaatselijke markt en konde we onze benen strekken. Niet veel later vertrokken we terug met de bus om onze trip verder te zetten. Aangekomen in Santigron maakten we kennis met het dorp. We kregen verschillende gezinnen te zien en gebedshuizen. Hoe deze mensen leven is niet te vergelijken met Paramaribo. Wel merk je dat de stad meer en meer invloed heeft op de authenticiteit van de bevolking. 's Middags genoten we van een typische feestmaaltijd van de marrons. 14 verschillende gerechten kregen we aangeboden. Lekker, maar toch anders! In de namiddag kregen we een persoonlijke dansvoorstelling van de plaatselijke bevolking. Ze lieten ons de 4 typische slavendansen te zien. Daarna werden we zelf uitgedaagd om onze benen en vooral heupen los te schudden. Een leuke ervaring!! Nadien trokken we met de boot over de Surinaamse Amazone-rivier. Hoe vaak je ook over deze rivier vaart, steeds blijft het adembenemend mooi. We bezochten een naburig dorpje, Haarlem, waar ze de Surinaamse bootjes maakten. Gek om te zien dat zo'n boot uit een boomstam gemaakt word. Na deze boottocht stond ons weer een heerlijke maaltijd te wachten en nadien bezochten we de plaatselijke discotheek. Deze kan je vergelijken met een pyjama-fuif bij ons in België. Je werd echt meegenomen op de dansvloer om met de plaatselijke bevolking te dansen. Ongelooflijk hoe zij met hun heupen kunnen zwieren, zelfs op 50-jarige leeftijd!

Na een deugddoende nacht genoten we 's morgens van een warme douche ( de eerste in 2 maanden, genieten dus ;-) ). We trokken de jungle in voor een wandeling van 4 uur. De gids gaf ons allerlei uitleg bij planten en boomsoorten. We kregen allerlei zaken te proeven. Nadat we deze jungle-snoepjes geproefd hebben, is Haribo niet meer onze beste vriend. Tijdens de wandeling kwamen we een Indiaanse stam tegen. Hier konden we allerlei vragen stellen aan de kapitein over de gebruiken en konden zo kennismaken met het plaatselijke leven in dit dorp. Onderweg kwamen we verschillende dieren tegen, onder andere een aap en 2 papegaaien, die we banaantjes voerden.

Na deze ontmoeting trokken we terug de jungle op weg naar ons verblijfplaats, waar ons een heerlijke (warme) douche en een maaltijd te wachten stond. Na deze versnapering keerden we terug met de bus naar huis.

Maandag - Donderdag

Deze week hebben we nog verder gewerkt aan de voorbereidingen van het Kinderboekenfestival, want binnen een week is het zover. We hebben alles op tijd afgekregen en we zijn er helemaal klaar voor!  Spijtig genoeg moeten we binnenkort afscheid nemen van onze supervriendinnen van KdG. Zij gaan niet meer mee naar het volgende festival en deden daarom hun afscheidsfeest donderdagavond. Gelukkig gingen we nog met hen op trip en maakten al verschillende afspraken voor in België! Deze meiden zien we zeker en vast nog terug!

Vrijdag = vrije dag

Het is de laatste dag van de maand en hadden daarom vrij. Bente en Isabelle hebben deze dag besteed aan hun bachelorproef en Anneleen is samen met Bram naar de Vlindertuin geweest. Voor 1 keer moesten we vandaag ook niet naar de McDonald's en hadden een rustige avond.

Zaterdag - Zondag

De zeeschildpadden stonden ons al te wachten, want we gaan naar Galibi. Met bijna de hele KdG-bende stapten we de bus in richting Frans-Guyana. Aangekomen in Albina namen we de boot om de oversteek te maken naar een ander land. Na een beetje Frans te hebben gebabbeld, trokken we verder met de boot voor een tocht van 2 uur richting onze eindbestemming. Daar aangekomen hebben we een dorpswandeling gedaan en zagen we onderweg enkele dieren, waaronder de neusbeertjes en een nachtaapje. 's Avonds pakten ons goed in, de hele rol vuilzakken werd gebruikt om helemaal waterproof te zijn. We stapten de boot in en gingen op zoektocht naar deze reuze-schildpadden. Na even zoeken met 1 zaklamp vonden we uiteindelijk 2 grote schildpadden. Het was onbeschrijfelijk om deze dieren van zo dichtbij te zien! 135 eieren per nest is toch wel indrukwekkend! Grote pingpongballen lagen overal op het strand.

Na een halfuur vast te hebben gezeten op een zandbank kwamen we terug aan op ons verblijf en genoten van een gezellige avond.

De volgende dag hebben we nog enkele souvenirtjes kunnen meenemen en hebben we een plaatselijke mini-dierentuin bezocht. Zo hebben we doodskopaapjes op onze arm mogen hebben, schildpadden, papegaaien,... vastgehouden. Daarna ging we terug de boot in en vertrokken we terug naar de stad. Moe, maar voldaan van een onvergetelijke trip!

Maandag

Vandaag vertrok Bram terug naar België. Anneleen en Bente bezochten een school voor hun bachelorproef, terwijl Isabelle de laatste voorbereidingen op de Stichting afwerkte. We brachten onze valiezen binnen, want morgen is het zover! 's Avonds gingen we gezellig eten met de 3 topmeiden, want wij zien ze niet meer.

Dinsdag

Vandaag vertrekken we naar Albina voor ons laatste Kinderboekenfestival. Spannend!! Foto's volgen nog ;-)! De taxi staat al te wachten!

Tot over een weekje!!!

1. Immeke:
    5 april 2014
    Hallo dames,

Ondertussen zijn jullie al bijna 3 maanden weg en mochten we met ons allen geniet van jullie verhalen.
    Hopelijk kan ik dit toch nog verzenden. (vorige keer lukte het niet)
    Kom veilig terug en Bente ik zal graag je ervaring horen en al je leuke verhalen.