Aan de kabelbaan door het oerwoud!

19 maart 2014 - Paramaribo, Suriname

Maandag

Voor de bachelorproef van Anneleen en Bente bezochten we een Hindoestaanse kleuterschool. We wisten niet wat we moesten verwachten. Dragen de kinderen een uniform? Zien de kleuterklassen er uit zoals de andere kleuterklassen, die we al hebben bezocht? Hoe is de houding van de leerkrachten tegenover ons?... Daar aangekomen, voelden we ons meteen welkom. Na een gesprek met het hoofd van de school kregen we de toestemming een activiteit te mogen uitvoeren in de kleuterklas. Zowel de directeur als de juffen vonden het een aangename verrassing dat we op eigen initiatief de school kwamen bezoeken. Dit merkte je doordat ze zich open stelden tegenover ons. Na de activiteit werden we uitgenodigd om Holi Phagwa vrijdag met de school mee te vieren. Hier zijn we zeker op ingegaan.

Na dit leuke bezoek gingen we richting de Stichting. Daar kregen we te horen welke stands er voor het volgende Kinderboekenfestival in Albina uitgewerkt moesten worden. Eens we dit wisten, zijn we meteen aan onze planning begonnen. Dit Kinderboekenfestival is namelijk al binnen 2,5 weken.

Ook bij dit Kinderboekenfestival zal een financiële bijdrage van de benefiet van Bente en Isabelle er mede voor zorgen dat het kan uitgroeien tot een succes. De financiële steun werd nuttig gebruikt gedurende het festival van Paramaribo. De knutselactiviteiten van de kleuterstands werden dankzij dit mogelijk gemaakt. De Stichting en wij willen jullie nogmaals bedanken! Dankzij jullie hebben kinderen een onvergetelijke dag gehad!

Dinsdag

Ook vandaag trokken we richting een Hindoestaanse school. Ook dit was weer een hele ervaring. Tijdens de activiteit, bevroeg Anneleen de leerkracht om meer te weten te komen over de feesten van de Hindoestanen en specifiek Holi. Nadien trokken we naar de Stichting om verder te werken aan onze voorbereidingen.

Die avond stonden er twee dingen te gebeuren. 1. Een afscheidsfeestje van een collega, genaamd Bo en 2. De aankomst van Bram, het vriendje van Anneleen. We genoten een gezellige avond, waar we allerlei herinneringen ophaalden. Maar gelukkig was het toch niet de laatste keer dat we haar gingen zien. Ze nodigde ons namelijk uit om vrijdag bij haar nog een afscheidsetentje te houden.

Woensdag en Donderdag

Vandaag moesten we onze handen uit de mouwen steken voor de Global Money Week. Wat het juist inhield, was voor ons een groot vraagteken. Maar eens we aankwamen, werd alles ons duidelijk! Iedereen kreeg een stand en een vrijwilligster aangereikt. Deze stand werd voor 2 dagen mede onze verantwoordelijkheid. Deze activiteiten waren niet voor kleuters bedoeld, maar voor lagere schoolkinderen. Het viel reuze mee, waardoor de kriebel bij Bente en Isabelle alleen maar groter werden om volgend jaar verder te gaan studeren.

Nadien trokken we naar de Saramaccastraat om ons zelf een degelijke hangmat te kopen voor onze trip naar Brownsberg dit weekend. Na heel wat onderhandelen, kregen we een fatsoenlijke prijs voor onze mooie hangmatten en niet te vergeten een hangmatklamboe!

Vrijdag

Vandaag begonnen we de dag in het wit, maar algauw werd het een kleurrijke en onvergetelijke dag: Holi Phagwa meevieren op een kleuterschool. In het begin waren de kinderen afwachtend, maar 1 kapoen nam het poeder in handen en kleurde ons paars. Dit was het begin van een vrolijk kleurengevecht! Na een uur speelplezier was het voorbij. Helaas was thuis geraken niet zo gemakkelijk. Wie neemt het nu graag aliens in zijn auto? Gelukkig hielp een lokale bewoner ons zodat we veilig thuis geraakten. Na lang schrobben zagen we er redelijk proper uit. Dit was een voorproefje. De nationale feestdag Holi Phagwa, waarbij heel Paramaribo kleurrijk door het leven gaat, is namelijk maandag 17 maart.

's Avonds trokken we naar de McDonald's en nadien meteen verder naar het afscheidsetentje part 2. Deze keer moesten we echt afscheid nemen! Maar we gaan zeker afspreken wanneer we terug in België zijn.

Zaterdag en Zondag

De langverwachte trip naar Berg & Dal, Stuwdam en Brownsberg!

Om 7.45u werden verwacht aan tVat. Daar vertrok het busje met als eerste halte: Berg & Dal. Daar stond ons een avontuurlijke activiteit te wachten. 11 death rides doorheen en boven de jungle en de Surinaamse rivier. Na een testrit kreeg iedereen de goedkeuring te mogen vertrekken. We vlogen de jungle rond en genoten met volle teugen van deze ervaring. We maakten een filmpje zodat jullie kunnen meegenieten van hoe het zicht van een aap moet zijn daarboven ;-) !

We zetten onze trip verder naar Stuwdam. Hier trokken we enkele foto's en gingen door naar Brownsberg. Na een spannende, steile rit omhoog met een Surinaams busje bereikten we de top van de berg. Het uitzicht was prachtig! Na de bus te hebben uitgeladen, deden we onze stapschoenen aan en maakten een wandeling op de berg. Daar spotten we verschillende brulapen, kikkers, duizendpoten, ... Na onze benen te hebben gestrekt, installeerden we onze hangmatten en genoten van een lekker maaltijd. Wanneer de avond viel, vertrokken we op nachtwandeling naar nog meer dieren. Enkele rare insecten kwamen we tegen, maar helaas speelden de luipaarden, poema's en andere spectaculaire dieren verstoppertje met ons. Toen we terug aan onze kampplaats waren, maakten we er een gezellige avond van aan het kampvuur en genoten van de volle maan.

Na een koude, lange nacht te hebben gehad, genoten we van een lekker ontbijtbuffet met pannenkoeken, omelet, pindakaas en nog veel meer . Na al dat smullen begon de work-out. Een steile wandeling naar 2 watervallen stonden ons te wachten. Gedurende deze tocht werden we voorzien van de nodige regendruppels. Deze hielden ons niet tegen om onder te watervallen te gaan staan. Na enkele uren doorheen de jungle te hebben gestapt, voelde dit niet meer als een jungle, maar een gewoon bos. Gelukkig werden we steeds herinnerd alert te zijn voor eventuele gevaarlijke dieren zoals slangen, gifkikkers,...

Na een vermoeiende, maar prachtige wandeltocht keerden we terug naar de stad. De busrit verliep rustig. Iedereen was moe, maar voldaan!

Maandag

17 maart: Nationale feestdag: Holi Phagwa!

We vertrokken met een hele huis richting de Palmentuin waar het kleurenspektakel begon en we onszelf verschillende flessen kleurpoeder aanschaften. Iedereen genoot met volle teugen van dit kleurengevecht. 's Middag en 's avonds werd het feest verder gezet op het Onafhankelijkheidsplein. De verschillende kleuren op het gezicht en haren maakten dat iemand herkennen niet meer zo makkelijk ging. Die avond experimenteerden we met verschillende producten om het poeder en de verf van ons lichaam en haren te krijgen: baby-olie, dissolvant, afwasmiddel, zeep, shampoo, ontschminker, zembadwater, deet, zonnebloem-olie, ... Helaas kregen we niet alles van ons lichaam of uit onze haren. We besloten de volgende dag dan maar kleurrijk door het leven te gaan.

Dinsdag en Woensdag

Nog steeds kleurrijk werkten we verder aan de voorbereidingen voor het Kinderboekenfestival van Albina (Marowijne). Dit is namelijk al over 1,5 week. Time is flying by when you having fun! Over minder dan een maand zijn we al terug in België...

Doeeeeii !!

1. Paps en moesje Bente:
    20 maart 2014
    Schone kleurtjes, hopelijk zijn ze nog te zien als jullie terug thuiskomen.... :-) :-)
    Het lijken ons allemaal toffe ervaringen en spannende avonturen. Genieten maar! En nu nog knallen voor het derde boekenfestival, maak er vooral weer een leuke boel van voor de kinderen, wij zijn alvast benieuwd naar de leuke verhalen en natuurlijk ook de prachtige foto's. Invliegen maar!
  2. Krisje:
    22 maart 2014
    wat een kleurrijke dag zeg! Je wordt er goedgezind van!!!
    Zo te lezen hebben jullie het er nog steeds naar jullie zin. Doe zo voort en de Belgjes kijken uit naar al jullie mooie foto's, spannende verhalen....

Geniet nog van de laatste weken daar en tot binnenkort!
    Krisje (oudste zus Bente)